Człowiek odbiera rzeczywistość wszystkimi zmysłami na raz. Dziecko poznaje świat dotykając, słuchając, smakując i obserwując. Zmysły dziecka muszą ze sobą współpracować i tworzyć sprawny mechanizm. Nieprawidłowy lub niepełny odbiór bodźców z któregoś ze zmysłów wprowadza chaos.
Terapia Integracji Sensorycznej (SI) to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór i przetwarzanie bodźców zmysłowych (sensorycznych).
Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie płodowym i trwa do około 7 roku życia.
O dzieciach z zaburzeniami Integracji Sensorycznej zwykle mówi się, że są „niegrzeczne”, „niezdarne”, „agresywne”, „niedelikatne”, „roztargnione”, „leniwe”. Zachowania takie nie wynikają ze złej woli dziecka,lecz są spowodowane odmiennym funkcjonowaniem układu nerwowego.